Haylayt Pi 024

28 Haziran 2021

Haylayt iş dünyası ve pazarlama iletişimi odaklı; medya, eğlence, teknoloji, iş yaşamı, girişimcilik, tasarım gibi konulara eğilen bir haftalık bülten. Ücretsiz abone olmak için aşağıdaki forma e-posta adresinizi bırakabilirsiniz. Formu doldururken çerez ve gizlilik politikasını da kabul etmiş olursunuz.

YENİDEN TANIMLAMALAR ÇAĞI

Polywork yani aynı anda birden fazla işte çalışma isteği Z ve Milenyum kuşağında yükselen bir trend. Ülkemizde benzer araştırmalar yapılmadığı için bizde durum ne bilemiyoruz tabii. Digiday’de yayınlanan haberde bahsi geçen; 21-40 yaş arası bin kişiyle yapılan bir anket, katılımcıların %55’inin heyecan verici bir iş yaşamını paradan daha değerli bulduğunu gösteriyor. Yine ankete katılanların çoğunluğu, salgın döneminin bu görüşü tetiklediğini belirtiyor. Yakın gelecekte polywork kavramını sıkça duyacağımız kesin.

Neredeyse hepimiz Z kuşağına, gençlere odaklanmış durumdayız. Ama dönüşen dünya her kuşağı da bir şekilde dönüştürüyor, onları yeniden tanımlıyor. Kaldı ki bir yeniden tanımlama çağından geçtiğimizi söylemek pek de yanlış olmaz. Muse by Clio’da Susan Lee Colby imzasıyla yayınlanan şu yazı, kafamızdaki 50 yaş üstü kadın imajını yeniden tanımlamamız gerektiğine dikkat çekiyor. “Pazarlamacıların 50 yaş üzeri kadınlara dair bilmesi gerekenler” başlıklı yazıdan kısa bir alıntı:

  • “Reklamcılar orta yaşın ikinci bir ergenlik dönemi olduğunu kabul etmeli. Tek fark, bu kez elimizde para, zaman ve fırsat da olması.”

Wunderman Thompson’ın Intelligence platformuna göre dünyada ikinci el devrimi yaşanıyor. Bu alanda açılan yeni e-ticaret girişimlerinin yanı sıra büyük ölçekli markalar da ikinci el satış mağazalarını veya uygulamalarını devreye sokuyor. Döngüsel ekonomi, sürdürülebilirlik anahtar kelimeler elbette ama başrolde değişen tüketici profili var. Özellikle moda markaları için kabul edilemez bir şey gibi görünen ikinci el satışı yeniden tanımlanıyor.

Özellikle yaratıcı endüstri ve teknoloji gibi alanlarda çalışanlar için bir yeni başlangıçlar dönemi yaşandığını söyleyebiliriz. Salgınla birlikte gelen dönüşümün de etkisiyle, farklı bir hayat yaşama hayali için cesaretimiz arttı. Farklı bir şehirde veya ülkede, farklı bir işte, farklı bir günlük rutinde… Cnbce uzaktan çalışma sistemine geçtikten sonra karavan alıp çok uzaklara giden insanları konu ettiği haberinde, ofise dönüş zili çalınca bu insanların çoğunluğunun yeni hayatını seçeceğine vurgu yapıyor.

Yaratıcı insanlardan oluşan mekan bağımsız bir network şeklinde tanımlayabileceğimiz The Liberty Guild kurucusu Jon Williams “Değişim için daha fazla beklemeyin” dediği yazısında İstanbul’da yaşamaya başlamanın kendisinde yarattığı dönüşümden bahsediyor. 

Diğer tarafta ise İstanbul’dan Londra’ya taşınan onlarca kişi, anılarında kalan Nevizade’yi oralarda yeniden yaşamaya çalışıyor:

OLAN BİTEN

Cannes Lions 

Bu yıl online olarak düzenlenen Cannes Lions Uluslararası Yaratıcılık Festivali beklendiği üzere ‘az ilgiyle’ takip edildi. Umarız bir kez daha plajlardan, partilerden ve dedikodudan yoksun bir Cannes Lions’a şahit olmayız. “Hakkaten ha, ben hiç bakamadım bu sene” diyenler için yarışma bölümünden başlayarak özet geçelim:

TBWA\İstanbul imzalı “Görünmez Dilekçeler” kampanyası; Media kategorisinde bir altın ve bir gümüş ile PR kategorisinde iki bronz olmak üzere beş aslan kazandı.

Havas İstanbul’un Reckitt için hazırladığı “Finish Su Endeksi” kampanyası da Brand Experience & Activation kategorisinde bronz aslana layık görüldü.

Festivalin gençlere yönelik yarışması olan Young Lions’da da İpek Başar ve Özgü Özbek’ten oluşan Kariyer.net ekibi Marketers kategorisinde ikincilik ödülü kazandı.

Bigumigu bu sene de festivale dair bolca içerik paylaştı. Cannes Lions etiketinde oldukça değerli bir arşiv yatıyor.

Büyük Ödül (Grand Prix) kazanan tüm işleri görmek isteyenler Creative Review’a göz atabilir.

Yılın enleri şu şekilde sıralandı: (MediaCat)

  • Yılın ajansı: AMV BBDO London
  • Yılın bağımsız ajansı: W+K Portland
  • Yılın holdingi: WPP
  • Yılın network’ü: FCB
  • Yılın medya network’ü: Omnicom
  • Palm d’Or: Chelsea Pictures
  • Yılın en yaratıcı markası: Burger King
  • Yılın en yaratıcı pazarlamacısı: Microsoft

Haylayt’ın favorilerini de ekleyip bu bahsi kapatalım:

Can’t Touch This | Cheetos | Goodby Silverstein & Partners San Francisco (Creative Strategy kategorisi büyük ödülü)

Superb Owl | Reddit | R/GA San Francisco (Social & Influencer kategorisi büyük ödülü)

Marka Dünyası 

Turkcell yeni kurumsal marka kimliğini Melis Sezen ve Barış Arduç’un rol aldığı reklam filmiyle duyurdu. “Telekom operatörlüğünden öte dijital markalar ekosistemine dönüşüm” olarak tanımlanan kampanyanın söylemi “Dünyalar Senin Olsun”. Rafineri tarafından hayata geçirilen dönüşüm sürecinde Emocan karakterlerinden vazgeçilmeyişi de önemli bir detay. (The Brand Age)

Türkiye İş Bankası mobil odaklı bir dijital servis hayata geçirdi. Maximum Mobil uygulaması üzerinden kullanılabilen Pazarama adlı servisle, ürün ve hizmet satın alınabilecek. Mobil ödeme işlevi de görecek olan Pazarama’nın yerel üreticilere güç verme gibi bir hedefi de var. (İşbank.com.tr)

1974 yılında Kent Gıda bünyesinde yaratılan TipiTip markası ve çizer Bülent Arabacıoğlu’nun kaleminden çıkan karakter geri döndü. Mondelez International Türkiye çatısı altındaki şekersiz sakız markası, yeni reklam filminde neşesini kaybetmiş insanlara derman oluyor.

Spor alanındaki sponsorluklarıyla bildiğimiz giyim markası Ralph Lauren bu kez bir e-spor işbirliğiyle karşımızda. Almanya’da kurulu e-spor takımı G2 ile imzalanan sponsorluk anlaşması, Twitch ve TikTok merkezli bir dizi işbirliğini de kapsıyor. G2’nin League of Legends oyuncularından ‘Rekless’ ile bir reklam filmi de çekti. Rekless ayrıca Ralph Lauren’in Wimbledon Tenis Turnuvası sponsorluğu duyurusunda da kullanıldı. Oldukça iddialı bir seçim. (Hypebeast)

Onaranlar Kulübü ve Levi’s işbirliğiyle düzenlenen Sürdürülebilir Kent Hackleme Atölyesi kapsamında İstanbul’a yeni ‘eserler’ kazandırıldı. Levi’s mağazalarından toplanan atık pantolonların da kullanıldığı o çalışmalardan biri:

Medya, Eğlence 

Reuters Gazetecilik Enstitüsü 2021 Dijital Haber Raporu yayınlandı. Rapora göre salgınla birlikte güvenilir habere olan açlık arttı. Dünya genelinde haberlere duyulan güven önceki yıla kıyasla %6 artarak %44’e yükseldi. Ülkemizde bu oran %41. En çok güvendiğimiz haber kaynakları ise sırasıyla Fox TV, Cumhuriyet, NTV ve Sözcü. Araştırmaya katılanların %81’i internetten, %60’ı televizyondan, %30’u yazılı basından habere eriştiğini belirtiyor. Konuya ilgi duyanlar DW Türkçe’nin söz konusu raporu uzman görüşleriyle işlediği habere de göz atabilir.

Gazete Oksijen, kültür sanat eki şeklinde tanımlayabileceğimiz O2 adlı bir ek yayınlamaya başladı. O2’de kitap, dijital platform, sinema, tiyatro, sergi, konser ve müzik başlıklarına yer verilmiş. İlk sayıda şu markaların da ilanları var: Puhutv, İletişim Yayınları, İnkılap Yayınları, Kalyon Kültür, İnnomag, Blutv ve Faraway.

Podcast patlaması, podcast keşif ve öneri ihtiyacını da beraberinde getirdi. Kayak.com kurucusu ve teknoloji girişimcisi Paul English kişiselleştirilmiş podcast önerileri sunacak Moonbeam adlı bir platform kurdu. Moonbeam üzerinden yayıncılara bahşiş (yahut bağış) göndermek de mümkün olacak. (Podiolab)

Podcast keşfi demişken araya TürkçePodcast.com’u sıkıştıralım. Podcast deryasında boğulmadan farklı kategorilerde öneriler ve listeler bulabileceğiniz güzel keşif sitesi.

Önceki sayı Netflix’in e-ticaret işine girdiğinden bahsetmiştik. TRT de benzer bir mantıkla TRTmarket.com’u yayına aldı. TRT yapımlarının lisanslı ürünlerinin satıldığı sitede nostaljik radyolar da var. Ve evet, Diriliş Ertuğrul figürleri tabii ki var.

Çoğunlukla basılı dergilerin dijitale geçişine dair haberler duyarız ama arada tam tersi de olur. DC Comics dijital dergisi DC Connect’i basıp çizgi roman dükkanlarında dağıtma kararı aldı. (MediaPost)

BuzzFeed kısa süreli duraklama döneminin ardından büyük bir dönüşüm ve gelişim sürecine girdi. Öyle ki son üç haftadır bir şekilde kendilerinden bahsetmek zorunda kalıyoruz. Amerika’da halka açılmaya hazırlanan şirket, yatırımcılar için paylaştığı projeksiyon dosyasında yakın geleceğe dair öngörülerini de paylaştı. 2024’te yıllık gelirini bir milyar doların üzerine çıkarma hedefi ayrıca dikkat çekici. BuzzFeed News, Huffpost, Tasty gibi mecraları da bünyesinde barındıran şirketin geçen yılki toplam geliri 421 milyar dolardı. (Press Gazette)

  • Aslında 2018’de halka açılmayı planlayan ama Facebook’un algoritma değişikliğinden aldığı darbeyle vazgeçmek zorunda kalan BuzzFeed bir satın alma hamlesiyle de gündemde. Gençleri yakalama konusunda önemli bir başarı elde eden medya grubu Complex Networks için gözden çıkarılan meblağ 300 milyon dolar.

İnternetler

Instagram, masaüstünden de paylaşım yapılabilmesini -post atılmasını- sağlayacak bir özelliği test ediyor. İlk günden gelen önemli bir eksikti bu. (The Verge)

Bir süredir sosyal ticaret alanında hamleler yapan Facebook, WhatsApp’ı da alışveriş özelliğiyle donatıyor. Yakın zamanda yayına alınması planlanan özellikle birlikte, WhatsApp işletme hesabı açmak için birkaç dakika yeterli olacak.

  • Facebook ayrıca Alışveriş Reklamları ile kullanıcılara, alışveriş davranışlarına yönelik reklamlar da göstermeye başlayacak. (Webrazzi)

Influencer Akademi kapsamında ortak eğitimler veren Instagram ve Trendyol bir Reels yarışması düzenliyor. Eğlenceli ve yaratıcı Reels paylaşımlarının ödüllendirileceği yarışmaya Instagram’da 10 bin takipçisi olan 18 yaşını geçmiş herkes katılabilecek. Son katılım tarihi 12 Temmuz. Detaylar ReelAwards.com’da.

Twitter, içerik üreticilerinin para kazanmasına yönelik iki özellik yayına aldı: Biletli Spaces ve Süper Takipçi. Artık Spaces odalarında 1 dolardan 999 dolara kadar bilet kesilebilecek. Süper Takipçi özelliğini kullanabilmek için ise binden fazla takipçiye sahip olmak ve son bir ayda en az 25 tweet atmış olmak gibi şartları yerine getirmek gerekiyor. Twitter, 50 bin dolara kadar %3 komisyon alacak. App Store ve Google Play’in komisyonları da devreye gireceği için, içerik üreticisi gelirin üçte birini paylaşmak durumunda kalacak. (Techcrunch)

Platformlardan gelir elde etmek demişken Twitch’e de değinelim. News Lab Turkey gazeteciler için Twitch’ten gelir elde etmenin yollarını ayrıntılı biçimde sıralamış. Bahsi geçen gelir kalemleri özetle şunlar:

  • Bağışlar ve bit’ler 
  • Twitch İştirak Programı 
  • Twitch Partner Programı 
  • Reklamlar
  • Sponsorluklar

Teknoloji devleri birer birer taklitlerini hayata geçirirken Clubhouse unutulmanın eşiğine geldi bile. Fortune dergisi Haziran sayısında “Kulübün ışıkları neden bu kadar hızlı söndü” başlığıyla yayınladığı dosyada reklam sektöründen isimlerin görüşlerine de yer vermiş. O isimlerden biri olan Rafineri Stratejik Planlama Direktörü Can Çalışkan’dan özet niteliğinde üç cümle alıntılayalım:

  • “Clubhouse bir yandan dijital sesli etkileşim uygulamalarının ne kadar ilginç olabileceğini gösterirken, aynı zamanda insanın vaktini ve aktif ilgisini blok olarak talep eden uygulamaların nasıl zorlanabileceğini de ispat etti. Clubhouse’u bu anlamda yeni bir etkileşim biçiminin beta sürümü olarak görmek gerek. Tıpkı mobil canlı yayıncılığın temelindeki Meerkat gibi…”

Bu başlığı Uber CEO’su Dara Khosrowshahi ile bitirelim. Dara, grup şirketlerinden UberEats için birkaç saatliğine kuryelik yapmış ve deneyimlerini bir tweet’le özetlemiş:

ANLAŞMALAR, AYRILIKLAR

Entegre pazarlama iletişimi hizmeti sunan Salt İletişim Grup, uluslararası lüks otel zinciri Address Hotel + Resort’un Türkiye’deki ilk otel yatırımı Address İstanbul’un iletişim ajansı oldu. (Halklailiskiler.co)

İz İletişim portföyüne üç yeni marka ekledi. Ajans, Getir, Özak Global Holding ve Tavuk Dünyası’nın yeni dönem iletişim çalışmalarını üstlenecek. (Pazarlamasyon)

Finans teknolojileri markası iyzico stratejik iletişim danışmanlığı hizmetleri için Golin İstanbul ile anlaştı.

Yedi yılı aşkın bir süredir Show Ana Haber’i sunan Ece Üner kanaldan ayrıldı. Kanal D ile anlaşan Üner’in burada reality show sunacağı belirtiliyor. (Medya Koridoru)

Son olarak HaberTürk ekranlarında gördüğümüz Murat Güloğlu, aynı grup bünyesindeki Show TV’ye geçiş yapıyor. Güloğlu, oyuncu ve sunucu Ebru Akel ile birlikte sabah haberlerini sunacak. (Medyaradar)

BAZI İPUÇLARI

  • Top 5 takeaways from Google Marketing Livestream 2021 (Adweek)
  • Esnek çalışmada etkileşimi artırmanın 3 anahtarı (Komag)
  • 5 maddede adım adım zayıf içerik optimizasyonu (Zeo Blog)
  • The best 22 YouTube thumbnails you should be using to increase video views (Growth Tactics)

BAZI ETKİNLİKLER

Marketing Meetup: Sonunda salonda yapılacak büyük bir sektör etkinliğini duyurmak kısmet oldu. Bugüne dek 10 binden fazla katılımcı ve yüzden fazla konuşmacı ağırlayan Marketing Meetup, 26 Ekim’de ‘the misfit’ temasıyla Uniq İstanbul’da gerçekleşecek. Katılım için erken kayıt ücreti 900 TL, öğrenci 200 TL. Detaylar kendi sitesinde.

Melek Yatırımcılık: Helo! tarafından kurulan Bodrum Girişimcilik Merkezi 1 Temmuz’da Angel Effect’in kurucu ortakları Gökhan Akar ve Koray Bahar’ı ağırlıyor. Saat 19.00’da başlayacak söyleşiye katılım ücretsiz. Merkezin adresi ve etkinlik detayları kendi sitesinde.

Harekete Geçir: Geçtiğimiz Şubat sonunda ilki yapılan online network etkinliği Harekete Geçir bu kez İstanbul Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle 1 Temmuz’da hayata geçiyor. Girişimcilik dünyasını odağa alan etkinlikte birebir toplantı imkanıyla işbirliği fırsatlarına kapı aralanacak. 

Youth Talks 2021: Marketing Türkiye’nin gençlik buluşması konseptiyle başlattığı Youth Talk 1 Temmuz’da’hibrit’ olarak gerçekleşiyor. Etkinliğin bir kısmı Zorlu PSM’de sınırlı katılımla yapılacak. Orada olmak için form doldurmak yeterli.

Envy Awards: Reklam Yaratıcıları Derneği tarafından düzenlenen sosyal fayda iletişimi yarışmasının brief’i paylaşıldı. “Koruncuk Vakfı Eğitimde Fırsat Eşitliği Farkındalık Kampanyası” eksenli brief’i yarışmanın sitesinde bulabilirsiniz. Katılım için son tarih 2 Ağustos.

BAZI İŞ İLANLARI

Farklı mecralardan derlediğimiz ve bülten okurlarına hitap edeceğini düşündüğümüz iş ilanları. Unvanları Türkçeye çevirmemeye, kurum nasıl paylaştıysa öyle bırakmaya da özen gösteriyoruz.

Trendyol | Corporate Communications Manager: Kurumsal iletişim, kriz yönetimi ve benzeri alanlarda en az 10 yıl deneyimli, yine üniversitelerin ilgili bölümlerinden mezun, ekip çalışmasına ve işbirliğine yatkın… (LinkedIn)

Akbank | Dijital Bankacılık Pazarlama Müdürü: Dijital ve/veya analitik pazarlama alanlarında en az 8 yıl deneyimli; pazarlama analitiği, kampanya yönetimi ve iş ortaklığı pazarlaması gibi farklı alanlarda çalışan dijital bankacılık pazarlama takımını yönetecek… (LinkedIn)

The Gang Agency | Social Media Group Head: 8-10 yıl arası deneyimi olan, büyük markalarla çalışmış, sunum yeteneği ve insan ilişkileri kuvvetli, ekip yönetmeyi bilen… (LinkedIn)

PR House | Marka Direktörü: En az 5 yıllık ajans deneyimine sahip, kalemi kuvvetli ve medya ilişkilerine hakim, sosyal medyayı aktif kullanan, yaratıcı ve sonuç odaklı düşünebilen… (Marketing Türkiye)

Vivense | Performans Marketing Manager: Performans pazarlama alanında en az 6 yıl deneyimli, organizasyon geliştirme ve ekip yönetme konusunda deneyimli, analitik becerileri gelişmiş, veri odaklı düşünen… (LinkedIn)

Sharpcake | Çeşitli Pozisyonlar: İstanbul Suadiye’de kurulu olan ajans, Sr. Art Director, Jr. Art Director ve Sr. Social Media Manager arayışında… (Bigumigu)

Publishme | Web Content Editor:Tercihen e-spor endüstrisinde olmak üzere en az iki yıl editörlük deneyimine sahip, akıcı İngilizce becerisi olan, yaratıcı… (LinkedIn)

BİTİYOR 🙂

Bu sayıyı, pazarlama iletişimi ve iş yaşamı dışında kalan birkaç kısa haberle bitirelim.

1971’den beri bilimkurgu ve fantazya türündeki edebi eserlere dağıtılan Locus Ödülleri’nin bu yılki kazananları açıklandı. Bilimkurgu dalındaki en iyi roman ödülü, Türkiye’de İthaki’nin bastığı Katilbot Günlükleri serisinin beşinci kitabı olan, Martha Wells imzalı Network Effect’e verildi. (Kayıp Rıhtım)

Uykusuz dergisinin kurucularından Ersin Karabulut bir süredir Fransa başta olmak üzere farklı ülkelerde basılan çizgi romanlarıyla yoğun ilgi görüyor. ArtDog İstanbul bu konudan hareketle kendisiyle bir söyleşi yapmış. Minik bir bölüm:

  • “Türkiye’nin dışında başka yerde yayınlanamayacak işler yapmak istemiyorum artık. Çünkü hem çok zor üretiyorum hem de sadece Türkiye’ye özel bir şey yaparak hayatımı sürdürecek para kazanamıyorum ne yazık ki.”

Bant Mag’in 75’inci sayısında “20’nci yüzyıl kulüplerinin yerel tarihinde gececil bir gezinti” başlıklı bir dosya var. Mehmet Ekinci imzalı dosya, başlığından da anlaşılacağı üzere farklı bir şeyler okumak isteyenler için birebir.

Wild Bunch Decked Out, Camden, 1985 | Fotoğraf: Beezer

Durumlar böyle. Esen kalın.

Bülteni her hafta e-posta kutunuzda bulmak isterseniz şu formdan kayıt olabilirsiniz. Formu doldururken çerez ve gizlilik politikasını da kabul etmiş olursunuz. Her türlü şikayet ve öneri için de akin@haylayt.net adresini kullanabilirsiniz.