No: 007

31 Ocak 2021

Haylayt pazarlama iletişimi ekseninde; medya, eğlence, teknoloji, iş yaşamı, girişimcilik, tasarım gibi konulara eğilen bir haftalık bülten. Yayına girdiğinde haberdar olmak isterseniz yazının sonundaki forma e-posta adresinizi bırakabilirsiniz. Bülteni beğenirseniz çevrenizle paylaşmaktan çekinmeyin.
Akın Arslan

Haftayı iki sosyal medya platformunun, Clubhouse ve Reddit’in gölgesinde geçirdiğimiz söylenebilir. 

Clubhouse tarafında yeni bir şey yok aslında, ona gösterilen ilgi katlanarak arttı sadece. Twitter’ın ilk zamanlarındaki “ünlüler de kullanıyor” coşkusu hafta itibarıyla oraya da yansıdı ki, bu da davetiye arayışlarını hızlandırdı. 

  • İlk hangi marka giriş yapacak sorusu da “Lipton Ice Tea ile Bu Gece Mücbir After” yayınıyla cevap bulmuş oldu.
  • Meseleye uzak olanlar için önceki sayıya kapsamlı bir Clubhouse incelemesi iliştirmiştik.

Reddit ise tam anlamıyla tozu dumana kattı. Çoğunuz ilk günden beri takip ediyordur ama özetle Reddit’in bir kanalında örgütlenen küçük yatırımcılar Wall Street’in devleriyle mücadeleye girişti ve görünen o ki ilk maçı ezici bir şekilde kazandı. Mevzu çıkınca dahil olmaktan kendini alamayan ve zaten borsayla fırtınalı bir ilişkisi olan Elon Musk da konuya Twitter’dan dahil oldu. Olayları takip edemeyenler için Webrazzi tarafından hazırlanan şu haber iyi bir başlangıç olabilir.

  • “Bir şeyler duydum ama ‘açığa satış’ nedir, ‘short squeeze’ nedir hiç bilmiyorum” diyenler de Ekşi Şeyler’e göz atabilir.
  • Google’da borsa terimi sorgularında büyük artış yaşandı. Örneğin ‘short’ terimi 2008 finans krizi sonrası en yüksek seviyeye ulaştı. (Twitter)
  • Küçük bir not: ABD’de nüfusun %1’i borsada işlem gören hisselerin %53’üne sahip. (Twitter)
  • Benzer bir not daha: Oxfam’ın “Eşitsizlik Virüsü” başlıklı raporuna göre dünyanın en zengin 10 kişisinin toplam serveti salgın sürecinde 540 milyar dolar arttı. (BBC TR)

Alakalı olabilir:K24 yazar ve akademisyenlerden Dijital Kapitalizm ile ilgili kitap önerileri istemiş. Eleştirel pencereden bakmak isteyenler için faydalı bir öneri listesi.

AJANS, MARKA, REKLAM vs.

WPP’nin ajans birleştirme faaliyetleri devam ediyor. Hatırlarsınız, Plasenta ve C-Section birkaç yıl önce Young & Rubicam bünyesine, dolayısıyla da WPP’ye katılmıştı. 2018’de de Y&R ve VML grupları VMLY&R adı altında birleştirilmişti. İşte 2015’te kurulan C-Section ve 2011’de kurulan Plasenta’nın adları artık yok, ikisi de tamamen VMLY&R İstanbul çatısı altına girdi. (Campaign TR)

  • Yeni yapılanmada Arzu Ünal Group CEO’su, Enis Orhun CEO, Fatih Tüylüoğlu CSO ve Arkın Kahyaoğlu da Executive Creative Director unvanlarını aldılar.
  • Bu noktada akıllara “Peki Ayşe Aydın nerede” sorusu gelebilir. Kendisi Ekim ayında Publicis Groupe Türkiye’ye, grup bünyesindeki bütün yaratıcı süreçleri yönetmek üzere geçiş yapmıştı.

D&AD jürisinde bu yıl Türkiye’den üç isim var: TBWA\İstanbul’dan İlkay Gürpınar Branding 4129Grey’den Alemşah Öztürk Gaming kategorisinde ve Barnbrook’tan Anıl Aykan Graphic Design kategorisinde görev yapacak (MediaCat). Dünyanın en prestijli yaratıcılık ve tasarım yarışmalarından olan D&AD’de toplam 42 kategoride ödül veriliyor.

  • Anıl Aykan 2014’ten beri Londra’da yaşıyor. Barnbrook da orada bir tasarım stüdyosu.

Spor ve reklam dünyasının en pahalı kesişim noktalarından biri olan Super Bowl pandemi tedbirlerinin gölgesinde 7 Şubat’ta gerçekleşecek. NFL final maçının devre arasındaki 30 saniyelik reklam gösterimi için yine 5,5 milyon dolarlık bir ücret belirlenmiş. Meraklıları için Campaign US sürekli güncellediği şu içeriğin de final maçında yer alacak markalara dair eldeki bilgileri toparlıyor.

Reklamcılıkta yeni bir altın çağ yaşıyoruz. Bu sözler Fast Company yazarı Jeff Beer’in epeyce uzun dosyasında geçiyor. Tecrübeli isimlerce kurulan yeni küçük ajans dalgasına vurgu yapılan yazıda artık kimsenin ajansınızın ne kadar büyük olduğuyla ilgilenmediğine dikkat çekiliyor. Altını çizdiğim birkaç cümle:

  • Zoom’da toplantı yaparken kimse ofisinizin büyük veya küçük olduğuyla ilgilenmiyor.
  • Yine artık dünyanın neresinde olursa olsun, yetenekli insanlarla görüşüp onlarla proje bazlı işbirliği yapabiliyoruz.
  • Şu anda işlerin ne kadar iyi yürüdüğünü gören markalar eski günlere dönmek istemeyecektir.
  • Çeviklik, esneklik ve karar verme hızı gibi özellikler büyük markaları küçük ajanslara yönlendiriyor.

Haftanın en sıcak konularından biri de Koç Holding’in uzaktan çalışma sistemini kalıcı hale getirme kararıydı (T24). CEO Levent Çakıroğlu’nun açıklamalarından ilgili bölümler:

  • Uzaktan çalışma modeli 35 bin ofis çalışanı arkadaşımız için kalıcı bir uygulama haline geliyor.
  • Uzaktan / esnek çalışma, çalışanların yolda geçen zamanlarını ortadan kaldırıyor. 
  • Ofis alanı, personel servisi kapasitesi gibi ihtiyaçlar azalıyor. 
  • Hem çalışan tatminini hem de verimliliği artıracak büyük bir potansiyel var.
  • Uzaktan / esnek çalışma modelinin getirdiği avantajlardan biri de, dünyanın farklı ülkelerinden ihtiyaç duyulan yetkinlikte profesyonellerle çalışmaya imkan vermesi.

İş yaşamı demişken Harvard Business Review’da yayınlanan “İş yaşamını şekillendirecek dokuz trend” başlıklı derlemeyi de araya sıkıştıralım. Dikkat çekilen noktalardan biri, çalışanlara psikolojik destek zorunluluğu.

Brand Finance Dünyanın En Değerli Markaları raporunun 2021 versiyonunu paylaştı. İlk on sırada teknoloji devleri var. 500 markanın sıralandığı listeye Brand Finance’in sitesinden ulaşabilirsiniz.

YENİ AJANS

Bültende yeni ajanslara yer vermek istediğimi söylemiştim. Yeniden kastım 2020 ve sonrasında kurulanlar bu arada. Geçmiş zamanlarda yeni ajanslara elim hep uğurlu gelmişti, bundan sonra da öyle olur umarım. Bu hafta konuğumuz THEBADGUYS.

Ajansın faaliyet alanı nedir tam olarak? Nelere yoğunlaşıyor?

Fikir > Mecra felsefesiyle mecra bağımsız fikir üreten bir yeni nesil reklam ajansıdır. Ağırlıklı olarak özgün yaratıcılığa ve duygu taşıyan fikirlere yoğunlaşıyoruz. Marka ihtiyaçlarına uygun şekilde üretilen ve çalışan fikrin kendi mecrasını ve etkisini yarattığı inancındayız. O yüzden kendimizi dijital, sosyal medya, kreatif gibi başlıklarla sınırlamıyoruz.

Kim(ler) tarafından kuruldu?

Aynı çatının altında, aynı duygularla hayatlarına yön veren bir ekip tarafından kuruldu: Merve Keleşoğlu, Semih Keleşoğlu, Duha Keleşoğlu ve Ceren Gül.

Dünyanın alt üst olduğu bir dönemde yola çıkmış oldunuz. Nasıl bir süreç oldu sizin için?

Muhteşem(!) Süreç tüm dünya için olduğu gibi bizim için de çok zor ve belirsizdi. Hatta bizim için biraz daha zor olabilir. Fakat bugün dönüp baktığımızda kendimizi çok şanslı hissediyoruz. Dünyanın hiç bilmediği bir sorunla karşı karşıya kaldığı dönemde, cesaret gerektiren bir yola çıkmak bizler için gurur verici. O yolu yılmadan, üretmeye devam ederek kat etmek ise tarif edilemez. Çok sevdiğiniz bir oyuna başlarken en zor seviyeden başladığınızı düşünün. Zaten oyuna alıştıkça o zor seviye, zor olanı başarma duygusuyla sizi hem daha iyi hissettiriyor hem de “daha zor ne olabilir ki” rahatlığıyla kendinize güvendiğiniz bir yolculuk olmasını sağlıyor. Sözün özü; çok zor bir süreci çok sabırlı bir şekilde atlatarak muhteşem deneyimler elde ettik. Biz alıştık, şimdi korona düşünsün! 🙂

Hedefleriniz neler, nasıl bir yol çizdiniz kendinize?

Hedeflerimiz aslında THEBADGUYS’ı fiziki olarak kurmadan bile belliydi. Durmaksızın üretmek, ürettiğimizle mutlu olmak en önemli önceliğimiz. Gelecek planı olarak da edindiğimiz birincil felsefe; Türkiye’de üretilen işlerin ve yaratıcıların dünyada daha çok yankı bulmasını sağlamak. Bir diğer hedefimiz ise biz yarın bir gün veda edip kendi kabuğumuza çekildiğimizde, THEBADGUYS her zaman kültürü olan bir hareket olarak devam etsin ve yaratıcılığını özgürce ifade edebilen insanların bir arada olduğu keyifli bi’ üretim ağı olsun istiyoruz. Şahsi ideallerimiz ise yaratıcılığı hep ana odağımızda tutarak müzik ve sinema alanlarında varlık gösterebileceğimiz bir gelecek yolculuğu. 🙂

Ajanstan şu an haberdar olan bir marka yöneticisi sizi neden “çalışılabilirmiş aslında” klasörüne atsın?

Öncelikle ajanstan şu anda haberdar olan bir marka yöneticisine içten bir “Merhaba” diyelim! Dünya artık her gün yenilenen bir noktada. Reklamcılık da her gün yenilenmesi gereken bir sektör. Biz gençliğimizi ve heyecanımızı bu yöne yoğunlaştıran bir ajansız. Kimsenin değil, yeniliğin takipçisiyiz. Sevgili marka yöneticisi; biz bir üründen binlerce üretip satan bi’ fabrika değil, size yakışacak olanı düşünerek özel üretim yapan bir terziyiz. O yüzden klasörünüzde yer varsa, bizimle de çalışabilirmiş aslında. 🙂 

MEDYA, EĞLENCE

We Are Social ve Hootsuite tarafından her yılın başında yayınlanan Digital Report bir nevi ‘dijitalcinin el kitabı’ olma özelliği taşıyor. Bu yılın iletişim stratejilerine, reklam bütçelerine bir şekilde etki edecek olan raporun 2021 versiyonu nihayet yayınlandı. Ülkelere özel raporlar ise henüz paylaşılmadı. Yani Türkiye özelinde fazla veri yok. Rapordan birkaç not ekliyorum aşağıya. Genel özetini ve raporun kendisini ayrıca sitemizde bulabilirsiniz.

  • İnternet kullanıcı sayısı ise önceki yıla oranla 316 milyon artışla 4,66 milyara ulaştı. Dünya nüfusunun %59,5’inin internete erişimi olmuş yani.
  • Yine dünya genelinde 4,2 milyar sosyal medya kullanıcısı bulunuyor. Önceki yıla göre artış %13.
  • Mobil telefon kullanıcı sayısı 5,2 milyara ulaştı.
  • İnternette geçirilen ortalama süre günlük 6 saat 54 dakika. (Önceki yıla göre %4 artış.)
  • Sosyal medyada geçirilen ortalama süre 2 saat 25 dakika. Önceki yıla göre belirgin bir artış yok.
  • Türkiye’de günlük ortalama sosyal medya kullanımı 2 saat 57 dakika.
  • Yine Türkiye’de ortalama internet kullanım süresi ise 7 saat 57 dakika.

Hafta içi herhangi bir akşam herhangi bir haber kanalını açmak zorunda kalanlar ekseriyetle karşılarında kutulara bölünmüş ekran ve bu kutuların içinde birbirine bağıran adamlar ve daha az sayıda kadınlar görecektir. CNN Editörü Ariana Pekary Columbia Journalism Review için yazdığı makalede panel tartışma formatının bir an önce sonlandırılması gerektiğini vurguluyor. Ona göre bu formatın en büyük sakıncalarından biri de teyit edilmemiş bilginin izleyicilere gerçek gibi sunulması. Kanallar tarafından el üstünde tutulmasının en büyük sebeplerinden biri ihaber üretiminin masraflı, programa bağıran kafalar davet etmenin masrafsız oluşu.

1967 doğumlu kült müzik dergisi Rolling Stone 2.000 dolar ödemeye razı olan okurlarına, internet sitesinde yazı yayınlama şansı veriyor. Her parayı verenin yazısı yayınlanmayacak elbette, editör onayından geçecek. Bu teklif “her istediğimi internete zaten koyabiliyorum” diyen nesil için ne ifade eder bilinmez. (The Guardian)

Podcast’in yaşadığı patlama malum. Teknoloji şirketleri podcast girişimlerini satın alıyor, hemen her gün önümüze yeni bir podcast kanalı düşüyor vs. Ama işin dinleme ve paraya dönüşme tarafında büyük sorunlar var. Axios tarafından yapılan habere göre ABD’de en çok dinlenen podcast’lerden oluşan %1’lik dilim, toplam indirmelerin %99’una tekabül ediyor. Reklam gelirinin dağılımı da bu eksende.

Video tarafında ise ‘akmasa da damlıyor’ durumu var. YouTube son üç yılda içerik üreticilerine ve sanatçılara 30 milyar dolar ödeme yaptığını açıkladı. (The Verge)

Bu noktada, yaratıcılığınızla internetten para kazanmanın sekiz yolu başlıklı Creative Bloq derlemesine göz atmak isteyen olur belki.

Kullanıcılarını izleme hevesi teknoloji şirketlerini olmadık yollara sokmaya devam ediyor. Son olarak Spotify’ın bizi daha iyi tanımaya yönelik bir patent başvurusunda bulunduğu ortaya çıktı. Geçtiğimiz günlerde onaylanan başvuru, Spotify’ın kullanıcılarının sesleri dışında çevrelerinde olan biteni de dinleyebilmesini içeriyor. Bunun karşılığında da o anki duygu durumumuzu anlayıp ona göre şarkı önerisinde bulunacak. Ne kadar adil bir alışveriş olduğunu zaman gösterecek. (Ad Just Brand)

Koronavirüs salgınından en çok etkilenen alanlardan biri tiyatro oldu şüphesiz. Çözüm de doğal olarak yine internette aranıyor. O çözüm arayışlarından biri de Tiyatronet. Üyelikle çalışan sistemi kabaca ‘tiyatro oyunları için Netflix’ şeklinde tanımlamak mümkün. Kiralanan oyunların 48 saat içinde izlenebildiği platform hakkında Bigumigu’da detaylı bir inceleme mevcut.

Migros Tiyatro Festivali de benzer bir motivasyonun ürünü. 30 Ocak – 14 Mart tarihleri arasında gerçekleşecek olan festival kapsamında pek çok oyunu Migros TV üzerinden izlemek mümkün olacak.

Koronavirüse rağmen “show must go on” demek için şöyle şeyler de yapılmıştı geçtiğimiz yıl:

AYRILIKLAR, ANLAŞMALAR

  • Borusan Grubu’nun yeni yaratıcı ajansı TBWA bünyesindeki Çözüm oldu. Ajans, grup bünyesindeki şirketlerin marka iletişim stratejileri ve yaratıcı çalışmalarına liderlik edecek.
  • KFC Türkiye’nin yeni dönemde yaratıcı süreçlerini ve sosyal medya iletişimini yürütecek ajans BLAB oldu. KFC Türkiye geçtiğimiz Ekim ayında Genel Müdür ve CMO değişikliğine de gitmişti.
  • RED and GREY Türkiye’nin en meşhur baklavacılarından Karaköy Güllüoğlu’nu portföyüne kattı. Ajans, Ocak ayı başında da Sompo Sigorta ile anlaştığını duyurmuştu.
  • Mey Diageo’nun yeni Pazarlama Direktörü, 2017’den bu yana Mars Sportif Genel Müdürü olarak görev yapan Bahar Uçanlar oldu. 
    Eker Süt Ürünleri Marka Müdürü Özge Kiraz aynı kurumun Pazarlama Müdürü olarak atandı.

GİRİŞİMLER, YATIRIMLAR, SATIN ALMALAR

Türkiye ve dünyadan önemli gördüğüm yatırım ve satın alma haberlerini derleyeceğim bu bölümde amaç “adamlar ne paralar kazanıyor arkadaş” demek değil elbette. Bu haberlerin trend takibi için etkili bir araç olduğu fikrinden yola çıkıyorum.

  • Geçen hafta Getir’in 850 milyon dolar değerleme üzerinden 128 milyon dolar yatırım aldığından ve Getir Yemek platformunun açıldığından bahsetmiştik. Şirket bu hafta da Londra’da faaliyete başladığını duyurdu.
  • Yemek demişken, Finlandiya merkezli yemek teslimat girişimi Wolt 530 milyon dolar yatırım aldı. 2014’te kurulan girişim bugün 23 farklı ülkenin 129 şehrinde 10 milyondan fazla üyeye hizmet veriyor. (CNBC)
  • Hollanda merkezli e-bülten platformu Revue Twitter tarafından satın alındı. Bu gelişmeyle birlikte uygulamanın pro özellikleri tüm hesaplar için ücretsiz hale getirildi ve ücretli bültenlerden yapılan kesinti de %5’e düşürüldü. (Webtekno)
  • Snapchat’in çatı şirketi Snap de artırılmış gerçeklik planları dahilinde, İngiltere merkezli Ariel AI adlı girişimi satın aldı. (Business Insider)
  • 2011’de ABD’de kurulan ve yeni nesil pil teknolojilerine odaklanan Sila Technologies 590 milyon dolar yatırım aldı. Söz konusu piller otomobillerde de kullanılacak. (Webrazzi)
  • Fosil yakıt devi Shell İngiltere’nin en büyük elektrikli araç şarj istasyonu ağını satın alıyor. Ubitricity adlı şirketin ülke genelinde 2700 şarj noktası bulunuyor. (Auto News Europe)
  • Dünyanın en büyük otomotiv üreticilerinden GM ise 2035’e kadar fosil yakıtla çalışan araçların satışını sonlandıracağını açıkladı. (Axios)
  • Dünyanın en büyük araştırma gruplarından biri olan, İngiltere merkezli YouGov 2017’de kurulan Wizsight adlı araştırma şirketini satın alarak Türkiye pazarına giriş yaptı. Wizsight Kurucusu Özge Akçizmeci Üstün yeni süreçte YouGov Türkiye Genel Müdürü unvanıyla görev yapacak. (BloombergHT)
  • Çinli otonom sürüş teknolojileri girişimi Uisee 150 milyon dolar yatırım aldı. Yatırımı yapan fonun en büyük hissedarı Çin Ekonomi Bakanlığı. (Technode)
  • Telefonla selfie çekmekten bıkanları profesyonel fotoğrafçılarla buluşturan Albumera 3 milyon dolar değerleme üzerinden yatırım aldı. 2018’de Big Bang birincisi olan girişim, geçtiğimiz yıl da İTÜ Arı Teknokent’ten yatırım almıştı (CapsLock). Albumera, 30 dakikalık ücretsiz çekim imkanı sağlıyor ve işin sonunda sadece beğenilen kareler için ücret alıyor. Aşağı yukarı böyle bir iş modeli var.
  • 2018’de kurulan, İstanbul ve İzmir’deki partileri tarzına göre listeleyen PartyMag 5 milyon TL değerlemeyle yatırım aldı. Mekanlarla da anlaşması bulunan uygulama, bu sayede kullanıcılarına indirimler de sağlıyor. (Egirişim)
  • WePlay Ventures oyun alanındaki yatırımlarına devam ediyor. Tohum yatırımı yapılan son oyun stüdyosu, PC platformuna oyun geliştiren Gorilla Softworks oldu. Yatırım 2,5 milyon TL değerleme üzerinden gerçekleşti. (CapsLock)
  • E-ticaret sitelerinin kodlama yapmadan, basitçe ‘artırılmış gerçeklik’ deneyimi yaratmasına imkan sağlayan teknoloji girişimi ART Labs 2 milyon dolar değerlemeyle yatırım aldı. (Dünya)
  • Markaların müşteri destek çözümlerini tek ekranda toplayan Juphy Albaraka Türk tarafından kurulan APY Ventures’tan 750 bin TL yatırım aldı. (Egirişim)
  • Escort Teknoloji 2016’dan beri maker, robotik, STEM, 3D baskı gibi alanlara yönelik ürünler sunan Robotistan’a yatırım yaptığını duyurdu. %5’lik pay karşılığında 1 milyon 90 bin TL ödendi. (KAP)

Bu kısmı, bolca vakti olanlar için Trendhunter tarafından hazırlanan Şubat 2021’in 100 teknoloji ürünü listesiyle kapatalım. CareOS güzellik aynası da o ürünlerden biri.

BAZI İŞ İLANLARI

Her hafta, taradığım farklı sitelerden önüme düşen iş ilanlarından bazılarını kısaca özetleyip kaynak linklerine yönlendiriyorum. Unvanları özellikle iş ilanlarındaki haliyle bıraktığımı, Türkçeye çevirmediğimi vurgulamak isterim. İş ilanlarının da trend takibi için değerli olduğunu düşünüyorum bu arada.

  • TED Üniversitesi | Kurumsal İletişim Müdürü: Üniversitenin marka iletişimini planlamak ve yürütmek üzere; benzer bir görevde yöneticilik pozisyonunda en az 5 yıl deneyimli, iletişim becerileri gelişmiş, Ankara’da ikamet eden veya edebilecek olan… (LinkedIn)
  • Koton | Dijital Pazarlama Sorumlusu: Ajans ve markalarda pazarlama alanında en az 8 yıl deneyimli, Google Analytics’i etkin kullanabilen, Google Adwords ve Facebook Business hesaplarının yönetimi konusunda deneyim sahibi… (LinkedIn)
  • Nople Content Agency | Grafik Tasarımcı: En az 2 yıl ajans deneyimli, zamanlama konusunda özenli ve disiplinli, büyük markalarla çalışmaya hevesli ve istekli… (Bigumigu)
  • Vestel | Regal Pazarlama Sorumlusu: Dayanıklı tüketim malları veya tüketici elektroniği sektörlerinde en az 3 yıl deneyim sahibi, araştırma ve data analizleri yapmaktan keyif alan, güçlü iletişim ve koordinasyon becerisine sahip… (LinkedIn)
  • Speaker Agency | Influencer Pazarlama Sorumlusu: Pazarlama iletişimi alanında 3-5 yıl deneyimi olan, dinamik ve uzaktan çalışma uyum sağlayabilecek, influencer pazarlama projeleri üretme konusunda deneyim sahibi… (LinkedIn)
  • Touch Up | Sr. Art Direktör: En az 5 yıl ajans deneyimi olan, tercihen Görsel İletişim Tasarımı mezunu, yaratıcı fikirler geliştirip uygulayan, geleneksel ve dijital mecralarda konsept üretebilen… (MediaCat)

BAZI MAKALELER

Vakti olanlar için, vakit ayırdıklarına pişman olmayacakları okumalık şeyler:

  • Why does Big Tech want us to feel nostalgic? Old memories construct our sense of self. But what if the way we remember them is being manipulated? (New Statesman)
  • The age of Instagram face How social media, FaceTune, and plastic surgery created a single, cyborgian look (The New Yorker)
  • The future of social networks might be audio The latest apps bring back the intimacy of the spoken word -but there are serious moderation issues to be addressed. (MIT Technology Review)
  • 2034: A novel of the next World War, an exclusive excerpt What if things escalated? What if communications were knocked out? What if cyberwar was just the start? A note about this special six-part series. (Wired)

BAZI DİZİLER

Yeni bir bölüm. Her sayı (arada boşluklar da olabilir tabii) zevkine güvendiğimiz bir isimden; yormayan kısa açıklamalarla izleme, dinleme veya okuma üzerine beş öneri rica edeceğiz. Gönül isterdi ki gezip tozma önerileri de olsun ama onlar salgın sonrasına artık. Dizilerle başlıyoruz.

İlk konuğumuz Promoqube Kurucu Ortağı ve Genel Müdürü Korhan Kurt:

“Netflix’te izleyecek bir dizi bulmam 30 dakika, dizinin kendisi ise 28 dakika sürdü” gibi bir tweet görmüştüm. Düşününce aşırı haklı.

Hayatımıza giren birçok platformla binlerce dizi arasından sıyrılan bir box office’e sahibiz. Geçmişten günümüze çekilmiş diziler arasında kayboluyor, ne izlesem sorusunu cevaplamak için her geçen gün daha fazla zaman harcıyorum.

Böyle zamanlarda, “Ne izlesem?” sorusunu genellikle fikrine güvendiğim, tarzını beğendiğim kişilerin yaptığı, benim de kaydettiğim paylaşımlar yanıtlıyor. Bu paylaşımları çoğaltmak adına benim de tür, oyuncu, yönetmen veya platform ile sınırlı kalmadan izlerken keyif aldığım dizilerden bazılarını yazmak istedim.

Tales from the Loop

Listemin başına koymak istediğim dizi Amazon Prime’ın sekiz bölümlük mini bilim-kurgusu Tales from the Loop. Dinginlik, harika müzikler, bilim-kurguyu ve dozunda drama. Beklentisi yüksek olanları tatmin edecektir.

Dirk Gently’s Holistic Detective Agency

Su gibi akıp giden fantastik bir polisiye. Belki de Netflix’teki en eğlenceli işlerden birisi.

Babylon Berlin

Benim gibi İkinci Dünya Savaşı, Almanya, polisiye ve tarih gibi konulara meraklı olanlar için mükemmel bir karma. Şiddetle tavsiye ederim. (Orijinal dilinde, Türkçe altyazı ile.)

Pose

80’lerden 90’lara uzanan bir süreçte Amerikan toplumunun HIV – LGBT konularına yaklaşımını ve sınıf çatışmalarını izlerken aynı zamanda Vogue’un ‘mainstream’ oluşuna da şahit oluyorsunuz. Pose, her türlü ayrımcılığa karşı olanlar için sadece bir dizi değil bir belgesel olarak bile değerlendirilebilir. Belli bir yaşın üstündekiler için müzikal bir resmi geçit sağlayan dizinin playlist’ini de bırakmazsam olmaz (Spotify).

The Kominsky Method 

Üçüncü sezon için gözüm Netflix’ten gelecek bildirimde. Diyaloglara dayalı kaliteli mizah seven ancak izleyecek bir şey bulmakta zorlananlar için listeye eklemelik bir harika dizi.

Buraya kadar sabırla ve dikkatle okuyan bir kişi için küçük bir teşekkür hediyemiz var. Fotoğrafçı Muhsin Akgün geçtiğimiz aylarda “Söz ve Müzik: İstanbul / 2” adlı bir kitap çıkarmıştı. İstanbul’daki -şimdi çoktan unuttuğumuz- 199 konserde çekilmiş fotoğraflardan oluşan bu albümü, kendisinin de izniyle ilk e-posta gönderecek kişiye hediye ediyoruz. 31 Ocak Pazar akşamı saat 20.00’ye kadar ses edecek ilk kişiye. Bülten Pazar günü 17.30’da yayına giriyor, önceki deneyimlerimize göre hediyenin gitmesi için bu kadar süre yeterli oluyor. Sonrası gereksiz zahmet 🙂

Bu hafta da durumlar böyle. Bülteni sevdiyseniz paylaşmayı unutmayın. Bizi LinkedIn ve Instagram hesaplarımızda da bulabilirsiniz. Esen kalın.

Bülteni her hafta e-posta kutunuzda bulmak isterseniz şu formdan kayıt olabilirsiniz. Formu doldururken çerez ve gizlilik politikasını da kabul etmiş olursunuz. Her türlü şikayet ve öneri için de akin@haylayt.net adresini kullanabilirsiniz.