No: 006

23 Ocak 2021

Haylayt pazarlama iletişimi ekseninde; medya, eğlence, teknoloji, iş yaşamı, girişimcilik, tasarım gibi konulara eğilen bir haftalık bülten. Yayına girdiğinde haberdar olmak isterseniz yazının sonundaki forma e-posta adresinizi bırakabilirsiniz. Bülteni beğenirseniz çevrenizle paylaşmaktan çekinmeyin.
Akın Arslan

Wunderman Thompson (önceki adıyla JWT) tarafından her yıl hazırlanan The Future 100 en merakla beklediğim raporlardan biriydi. Nihayet 2021 versiyonu yayınlandı, kendi sitesinden ücretsiz indirmek mümkün. 10 başlık altında 100 trende işaret eden rapor derya deniz tabii. Şimdilik benim altını çizdiğim kısımlarla idare etmek isterseniz:

  • Sağlık sorunlarıyla geçen dönemin de etkisiyle insanlar doğadan ilham alan, onları rahat hissettirecek bir tasarım diline ve renklere yöneliyor. Toprağa basma, elektriğini atma ihtiyacı gibi. 
  • Animasyon yakın geleceğin eğlence dünyasında daha fazla söz sahibi olacak.
  • Doğayı tamir etmek, ona verilen zararı telafi etmek gibi bir önceliğimiz oluşuyor. Doğayla barışma, yeniden kucaklaşma bir nevi. (Raporda bu ‘rewilding’ kelimesiyle açıklanıyor.)
  • Açıkhava ve kamusal alan kavramı zihnimizde -dolayısıyla gerçekte de- yeniden tanımlanıyor. Şehirler daha işlevsel, renkli, canlı bir kamusal alan düzenlemesine gidiyor.
  • Müzik dünyasında, sosyal medyanın da etkisiyle ‘fanlar’ iyiden iyiye yönetici koltuğuna oturmaya başlıyor. Hayran oldukları müzisyenlerle birlikte endüstriyi hatta markaları yönlendirme gücüne sahipler artık.
  • Nostalji duygusu hayatımızda daha geniş bir yer ediniyor. Bu da kültürel deneyimin ekranlara sıkışıp kalmasının önüne geçebilir. Kültür sanat tarafında fiziksel, analog formatlar önemli bir ihtiyaç olacak. (Şu an bu satırları okuduğunuz ekranı bi’ kenara fırlatıp sinema salonunda bayat mısır eşliğinde kötü bir film izliyor olmayı isterdiniz sanırım. Ben isterim en azından.)
  • Üyelik / abonelik modeli diğer birçok alandan sonra seyahat ve turizme de ağırlığını koyuyor. Özellikle lüks segmentte. Los Angeles’taki Chateau Marmont otelinin yalnızca üyelere hizmet verme kararı bunun en uç örneği gibi (Travel+Leisure). Otelde de kendine ait bir oda sahibi olamayacaksan zenginliğin ne anlamı var?
  • Uzaktan çalışma düzeninin yerleşmesi de otel üyeliği / aboneliği için tetikleyici oldu. Kaçımızın her ay başka bir şehirde yaşama hayali yok ki?
  • Nesiller boyu seyahat diyebileceğimiz, çocuklar ve torunlarla birlikte çıkılan kalabalık seyahatler revaçta. Eski günlerdeki gibi.
  • Mixed Reality (karma gerçeklik en makul çevirisi sanırım) oyun sektörü başta olmak üzere eğlence dünyasının en heyecan verici teknolojilerinden biri olarak hayatımızdaki ağırlığını artırıyor.
  • Oyun demişken, bulut tabanlı oyun dünyası teknoloji devlerinin yeni rekabet alanlarından biri haline geldi.
  • Devletlerin yanı sıra teknoloji şirketlerinin de uzaya olan ilgisi katlanarak artıyor.
  • Ekrana bağlı yaşam, kişisel veri toplama ve işleme ihtirası derken çocukları korumak önceliğimiz haline geliyor. Tam olarak nelerden koruyacağımızı da bilmiyoruz.
  • Pek hoşumuza gitmese de TikTok pazarlama iletişiminde yerini sağlamlaştırıyor. Daha bunun sosyal ticareti, canlı yayında alışveriş furyası var.
  • Büyüklük fark etmeksizin tüm markalar için esneklik olmazsa olmaz.
  • Ghost kitchens (daha iyi bir çevirisini bulamazsak hayalet mutfak şeklinde yerleşecek) dünyaca paket servisine döndüğümüz şu dönemde kendine büyük alan açtı. Yemeğin airbnb’si olma iddiası taşıyan birçok girişim ortaya çıktı ve yatırımcıların ilgisini çekmeyi de başardı. Hayat normale dönüp de restoran masalarına kavuştuğumuzda ne olur bilinmez.
  • Market dahil bütün alışverişi internet üzerinden yapmaya başlamamız, perakendecilerin elinde kocaman, bomboş mağazalar kalmasına sebep oldu. Böyle giderse önlerinde üç seçenek var: Siparişler için depo gibi kullanmak, online tarafı destekleyecek şekilde yeni bir formatla deneyim merkezlerine dönüştürmek ya da tamamen kapatmak.
  • Haliyle perakendenin de yeni patronu dağıtım ve teslimat ağları.
  • Influencer’lar yeni bir mağaza türü olarak karşımıza çıkıyor. Markalar için bir nevi ürün kataloğuna dönüşüyorlar. Canlı yayın alışverişi sayesinde özellikle Çin ve Uzak Doğu’da hem çok kazanıp hem de çok kazandırıyorlar.
  • Skinfluencer kavramını çokça duyacakmışız gibi görünüyor. Evet, cilt bakım kanaat önderi.
  • Evde geçirilen sürenin artmasıyla kahvaltı da hak ettiği özeni görmeye, zenginleşmeye başladı. Bizim için değişen bir şey yok tabii, dünyanın mısır gevreğiyle doymayı başaran tarafı için geçerli bu değişim.
  • E-ticaretteki yükseliş ve ekonomik krizle yaşanan işten çıkarmaların etkisiyle mikro girişimcilik patlaması yaşanıyor. Yetenekleri ölçüsünde evinde yaptığı şeyleri satma yoluna giden insanlar yeni bir pazar oluşmasını da sağlıyor.
  • Bir kavram daha: Finfluencer. Yani kravatlı ve asık suratlı finans danışmanları yerine tercih edilen yeni tip finans ve yatırım kanaat önderleri. Elindeki para destelerini kameraya sallayıp onun dediklerini yaparsak tez zamanda Ferro sahibi olacağımızı söyleyen tekinsiz adamlar da bu gruba giriyor, efendi gibi mutfak tasarrufu anlatan ablalar da. Zemin kaygan yani. Böyle bir ihtiyacın doğmasında, Bitcoin efsanelerinin yanı sıra yine ekonomik durgunluk ve artan işsizlik de etkili.
  • Son olarak, yıllardır haberlerini hem okuyup hem yazdığımız evrensel vatandaşlık maaşı daha geniş kitlelerde yankı bulmaya başlıyor.

AJANS, MARKA, REKLAM vs.

Reklamverenler Derneği (RVD), Reklamcılar Derneği (RD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB) ve Mobil Mecralar Araştırma, Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA) tarafından kurulan Dijital Pazarlama İletişimi Platformu (DPİP) faaliyete başladı. Platformun ilk başkanı Ahmet Pura çalışma alanlarını şöyle özetledi: Reklamda sahtecilik, marka güvenliği ve yurt dışındaki benzer oluşumlarla işbirliği yaparak çözüm üretmek, ekosistemi sürdürülebilir ve kontrollü bir şekilde büyütmek… (IAB)

Sosyal ağlara tanınan sürenin son gününde Facebook da Türkiye’ye temsilci atayacağını belirterek reklam yasağından kurtuldu. Temsilci atamayan Twitter, Periscope ve Pinterest’e reklam yasağı getiren karar Resmi Gazete’te yayınlandı.

Fiat Chrysler ve PSA birleşmesi resmiyet kazandı. Birleşmeden doğan Steallantis hakkında birkaç detay: (DW TR)

  • Şirketin merkezi Hollanda olacak.
  • Yaklaşık 400 bin çalışanı olacak.
  • İki grubun yıllık cirosu, yaklaşık 9 milyon araç satışıyla 170 milyar avroyu geçiyor.
  • Bu da onları Volkswagen, Toyota ve Renault-Nissan-Mitsubishi ortaklığının ardından dördüncü sıraya çıkarmış oluyor.
  • Stellantis çatısı altında 14 otomobil markası var: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall.
  • Birleşme, bu markaları portföyünde tutan ajansları da etkileyecek tabii. Henüz resmi bir açıklama yapılmadı. Türkiye’de Fiat Concept’le, Peugeot Havas’la, Opel de McCann’le çalışıyordu.

Akıllı telefon birimi altı yıla yakındır zarar eden LG bu pazarda rekabeti daha fazla sürdüremeyeceğinin sinyalini verdi. “Bu birim hakkında en doğru kararı vermemiz gereken noktadayız” denilen açıklama sonrası şirket hisseleri yükselişe geçti. Akıllı telefondan edilen toplam zararın 4,5 milyar doları bulduğu düşünülüyor. (Cumhuriyet)

Turkcell, Game+ adını verdiği bulut tabanlı oyun girişimi için NVIDIA ile işbirliğine gittiğini duyurdu. Şimdilik ön kayıt alan sitenin oyun kataloğu oldukça zengin görünüyor.

Logosunu sadeleştirerek değiştiren devlerin arasına Warner Bros. da katıldı. İhtişam marka dünyasından çekilmeye devam ediyor. 2023 düşünülerek tasarlanan yüzüncü yıl logosunun altında tasarım ajansı Pentagram’ın imzası var. (Designboom)

  • Tasarımcı Aksel Ceylan son dönemde yapılan logo değişikliklerini yorumluyor. Warner Bros. ile ilgili değerlendirmeleri de şu tweet’te.

Önceki sayılardan birinde, reklamcıların 2021’i yaratıcılığın patlama yapacağı cesur bir yıl olarak tanımladığını aktarmıştım. Temenni içeren bir öngörüydü. Madalyonun diğer yüzündekiler pek öyle düşünmüyor gibi. Gartner tarafından yapılan araştırmaya katılan CMO’ların %73’ü düşük riskli ‘safe’ bir yıl planlıyor. Evet. (The Drumm)

Markalara dijital dönüşüm alanında hizmet veren Commencis “2021’de Öne Çıkan Dijital Trendler” başlıklı bir rapor yayınladı. Bankacılık, sağlık, sipariş servisleri, perakende, eğitim ve çalışma, turizm ve seyahat, kültür sanat ve sosyal medya kategorileriyle hazırlanan raporu şu linkten ücretsiz indirmek mümkün. Sipariş servisleri başlığından kısa bir bölümü buraya eklemek istedim:

  • “Hayalet mutfaklar, tedarik zincirinin önemli ölçüde yeniden şekillenmesini sağlıyor. Oturulacak alanı bulunmayan ve içinde birden fazla markanın çalışabildiği hayalet mutfaklar, sipariş servisleriyle ortaklığa giderek servislerini çok amaçlı bir ekosisteme dönüştürüyor. Son dönem örneklerinden birisi olarak Reef Technology, otopark alanlarını çok amaçlı bir boyuta taşımak üzere hayalet mutfaklar için yer açarak Uber Eats, Grubhub ve DoorDash gibi sipariş servisi şirketleriyle işbirliğine gitti.”

Hatırlatma: Zeo Agency tarafından düzenlenen Digitalzone Meetups serisinin yeni ayağı 28 Ocak Perşembe günü saat 19.00’da. Detaylar ve kayıt için linke tıklayabilirsiniz. Program şöyle:

  • 19:00 – 20:00: Berkan Bağcı, Ozan Ketenci | 2021’de SEO ve Ölçümleme Alanlarında Bizi Neler Bekliyor?
  • 20:00 – 21:00: Tuğçe Baykut Pınar, Burak Pehlivan | 2021′ de İçerik ve Sosyal Medya Pazarlaması Alanlarında Bizi Neler Bekliyor?

Bölümü video ile bitirmek adına: Nissan uzaktan çalışanlar için şöyle bir karavan hayal etmiş. NV350 Caravan Office Pod adını verdiği konsept hayata geçer mi bilemiyoruz.

MEDYA, EĞLENCE

Amerika’nın -ve dünyanın da tabii- en büyük medya ve eğlence şirketlerinden Discovery BluTV’ye ortak oldu. Discovery’nin global ve yerel içeriklerinin BluTV’de yayınlanmasını da sağlayacak olan ortaklığa konu hisse oranı %35. BluTV’nin orijinal içerikleri de Discovery+ aracılığıyla yurt dışında çıkacak (BloombergHT).

Netflix 2020 verilerini içeren raporunu paylaştı. Yatırımcılara yönelik hazırlanan rapora göre abone sayısı 203 milyonu aştı. Bu da 2020’de yaklaşık 37 milyon yeni abone edindiğini gösteriyor. Şirketin geliri %24 artışla 25 milyar dolara, kârı da %76 artışla 4,6 milyar dolara ulaştı. (Yahoo Finance)

Journo Türkiye’deki 587 haber sitesi ve gazetenin isimlerini irdelediği bir araştırma paylaştı. Meraklısı için ilginç bilgiler içeriyor. Örneğin isimlerde en çok kullanılan kelime 126 kezle yeni imiş.

Milliyet gazetesi ve Yapı dergisi işbirliğiyle yeni bir mimarlık dergisi çıkıyor. Yapı ekibi tarafından hazırlanacak olan Milliyet Mimarlık her ayın dördüncü günü gazeteyle birlikte dağıtılacak. İlk sayı 24 Ocak’ta.

Google’ın kaynağa bakma ihtiyacı hissettirmeksizin esas içeriği arama sayfasında göstermesi geçtiğimiz yıl Fransa’daki haber sitelerinin tepkisiyle karşılaşmıştı. Avrupa Birliği yasalarının da gücüyle, haber siteleri Google’ı benzer durumlarda telif ödemeye ikna etti. (Webtekno)

Dijital platformlara olan ilgi iyi içerik ihtiyacını da doğuruyor. Yeni tip izleyiciye uygun içerik için de yeni tip yaratıcı / üretici arayışı ortaya çıkıyor doğal olarak. Mevcut yaratıcıların biraz eskide kaldığı, yenilerinin ise yüksek bariyerleri aşıp bir türlü giriş yapamadığı bir sistem oluşmuş durumda. Yeni kurulan Senaryo Stüdyosu bu derde derman olma amacı taşıyor. Amaçlarından biri de bu diyelim, daha doğrusu. GAİN, Storytel gibi içerik dağıtımcılarının veya yapımcıların sponsor olduğu atölyeler, yeni hikayelerin ortaya çıkmasına önayak olabilir.

[PARANTEZ: CLUBHOUSE]

Akıllı hoparlör, podcast, Google’da sesli arama özelliği derken sesin yükselişi yeni bir sosyal ağ deneyimi de getirdi. Clubhouse da özetle sese dayalı bir sosyal ağ.

Nisan 2020’de duyurulan girişimin, Mayıs ayında, henüz 1500 kullanıcısı varken 100 milyon dolar değerleme üzerinden 12 milyon dolar yatırım aldığı açıklanmıştı (CNBCE).

Uygulamaya dair güncel veriler paylaşılmıyor. Tahminler üzerinden yapılan değerlendirmeler var sadece. Şu anki değerinin 1 milyar doların üzerinde olduğu düşünülüyor. Yine tahminlere göre şu ana kadar iki milyon kişi tarafından indirilmiş. Günlük kullanıcı ortalaması ise 800 bin. (The Information)

Teknoloji ve Hollywood dünyasının ünlü isimleri tarafından kullanıldığının bilinmesi, aylar geçmesine rağmen hala davetiye usulüyle üye olunabilmesi, yeni bir Friendfeed arayışının karşılığını vermesi, koronavirüs dönemiyle birlikte aşırı dozda video ve ön kamerayla kötü açılardan çekilmiş insan yüzüne maruz kalmış olmamız gibi etkenler Clubhouse’un patlama yapmasının nedenleri arasında.

Bülteni takip edenlerin uygulamaya bir şekilde aşina olduğunu sanıyorum. Bu yüzden detaya girmeden geçiyorum. Detaylı bilgi isteyenler için siteye ayrıca bir ‘yeni başlayanlar için Clubhouse’ içeriği ekledim.

Bugün için ise uygulamayı aktif kullandığını gördüğüm değerli isimlere, Clubhouse’u neden sevdiklerini, ondan nasıl faydalandıklarını sordum:

Serbay Arda Ayzit

  • Ben yurtdışı konferanslarında hem katılımcı hem de konuşmacı olan birisiyim. Pandemi sürecinde bu mümkün olmadı. Farklı fikirler duymayı ve katkıda bulunmayı çok severim. Clubhouse’u da buna olanak sağladığı için sevdim. Yurtdışındaki güzel grupları keşfedip içine girdikçe daha da motive oluyorum. Yeni nesil networking imkanı sunduğunu düşünüyorum. 
  • Sesli mesajlaşmanın çok büyüyeceğini düşünüyorum. Bir kere giriş bariyeri çok düşük. Direkt açıp konuşarak başlayabiliyorsunuz, kayıt vs. gibi dertler yok. Haliyle zaman geçtikçe özel club’lar açılacağını ve para kazanma metotlarının oluşacağını düşünüyorum. Twitter olur mu bilinmez ama büyüyeceğine eminim. 
  • Uygulamaya yeni giriş yapacak birisi, ondan maksimum fayda elde edebilmek için kendi alanını iyi belirleyip pek çok kişiyi takip etmeli. Kişileri takip ettikçe size gelen club önerileri artıyor. Eğer popüler gruplara girip konuşma şansı elde ederseniz takipçi kitleniz de büyüyecektir.

Çağrı Menteş

  • Bir İngilizce öğretmeni olarak her mecrayı eğitim amacıyla kullanıyorum. YouTube’da 2012’de video yayınlamaya başladım, TikTok’ta eğitim içeriği üretmem için TikTok’un kendisi tarafından davet edildim. Clubhouse’a da arkadaşım Fırat Demirel davet edince hemen ne yapabilirim burada diye düşünmeye başladım. İlk yayınımda Onur Özcan’ın İngilizce öğrenme hikayesini dinledik. İkinci etkinlikte 10 kişi İngilizce isim şehir oynadık. Katılımcıların yarısı birbirini tanımıyordu ama çok eğlendik.
  • Clubhouse’u sevmemin nedeni, şu an çok rafine bir ortam olması. Tüm dünyada alanında uzman kişilerin odalarına girip onları dinleyebiliyorsunuz. Her sektörden üst düzey isimler var ve gerçekten bir kafede oturmuş sohbet ediyor izlenimi veriyor. Çoğu insan davetiye sistemi bitip platform herkese açıldığında bu ortamın biteceğini düşünüyor ama ben buna katılmıyorum. Clubhouse bu kültürü özellikle inşa etmeye çalışıyor. Trollere karşı sıfır tolerans politikası var mesela veya anonim hesap istemiyorlar. Aynı şekilde club’lar da (Facebook grupları gibi düşünebiliriz), Clubhouse’un manuel onayıyla açılıyor.
  • Ben konuşma kulüpleri oluşturup İngilizce pratiği yapmak isteyenlere bir imkan sağlamak isterim. Samimi ortamın, İngilizce konuşurken rahat hissetmeyen kişilere yardımcı olacağını düşünüyorum. İnsanların kullanım şekillerine, ihtiyaçlarına yönelik özellikler de geliştirilirse, Clubhouse’un yeni ana akım sosyal medya olmaması için hiçbir sebep yok.

Çiğdem Öztabak

  • Öncelikli motivasyonum şuydu; Twitter ve Linkedin’de süzgeçten geçirerek takip ettiğim, kişisel öğrenme ağımdaki insanların Clubhouse’da ses çıkarmalarını görmek beni de oraya çekti. Özellikle pazarlama alanında faydalandığımı söyleyebilirim. Tips and tricks konuşmaları ve eğlenceli trivia odaları da Clubhouse’a devam etmemi sağladı. 
  • Bu arada ‘erkek ve girişimci ağırlıklı’ yorumunda haklılık payın var. Benim kontaklarımdan sadece girişimciler ve podcast ekosisteminden insanlar kaydı o tarafa. Eski beyaz yaka yıllarımdan hala sektörde olanlar henüz orada değil.

Fatih Güner

  • Uygulamayı ilk kullandığım andan itibaren çok sevmemin ana nedeni, spontane bir şekilde yüksek kaliteli sohbet edebilme özgürlüğü oldu sanırım. 
  • Son iki yıldır Twitter’da eskisi gibi aktif içerik üretmiyorum, çünkü sürekli negatif içeriklerin önüme düştüğü bir sosyal medya haline geldi. 
  • Clubhouse da Twitter gibi, ancak, yazdığım tweet’i beni takip eden herkesin gördüğü bir platform. Odamda kimle sohbet edebileceğimi seçiyorum, direkt olarak cevap verebiliyorum ve kendimi faydalı hissediyorum. Canlı, ancak kaydedilmeyen bir podcast gibi bir his vermesi de cabası.

Bu noktada, kendisi de uygulamanın aktif kullanıcılarından olan Yalçın Pembecioğlu’nun “Uzaktan iletişimde yükselen trend: Sesli sohbet odaları” başlıklı derlemesine bakmakta fayda var. Clubhouse’un yalnız olmadığını, sosyal medya devlerinin de ‘sesli planlar’ yaptığını görebilirsiniz. (Bigumigu)

Peki ama?

Sosyal medya hepimizi yordu ama bunun çaresi yeni bir sosyal medya deneyimi mi? Emin değilim. Sorun platformlarda mı yoksa o platformlarla ne yaptığımızda mı? ‘Yeni bir Friendfeed’ arayışı var elbette, uzun süredir var ama o da bir çeşit nostalji hevesi olabilir mi? Ne kadar sonra ‘burası çok bozdu’ diyerek oradan da uzaklaşmaya çalışacağız?

AYRILIKLAR, ANLAŞMALAR

Kurumlar

  • HAVAS İstanbul müşteri portföyüne Aktif Bank ve NKolay’ı da ekledi.
  • Boyner Büyük Mağazacılık, Morhipo ve Boyner Holding yeni dönem iletişim çalışmaları için GoodWorks İletişim Danışmanlığı ile anlaştı.
  • Kendisini ‘dijital PR ve pazarlama ajansı’ olarak tanımlayan Tick Tock Boom Jaguar ve Land Rover ile anlaştığını duyurdu.
  • İletişim ajansı Feveran 6 yeni müşteriyle anlaştığını duyurdu: Zeytinyağı markaları Güven Asa ve Asiltane ile birlikte Türkiye Finans Yöneticileri Vakfı, online kitap satış platformu Kidega, yaşam köyü projesi Nefes Assos ve iş merkezi Now Bomonti.
  • Golin İstanbul spor giyim markası Reebok’ın iletişim danışmanlığını üstlendi.
  • ING Türkiye yeni dönem iletişim çalışmalarını ÜNİTE Edelman ile yürütecek.
  • Acun Medya SEO çalışmaları için İlyas Teker’in kurucusu olduğu Mosanta ile anlaştı.
  • 173 mağazası ve online satış platformu ile faaliyet gösteren ebebek yeni dönem reklam çalışmaları için Serdesin ile anlaştı.
  • Reklamania Creative bünyesinde kurulan dijital proje ve yetenek yönetimi ajansı Cats & Dogs Koton’un TikTok iletişimini yürütmeye başladı.

Kişiler

  • IAB Türkiye’de (İnteraktif Reklamcılık Derneği) yönetim değişikliği gerçekleşti. İki yıllık başkanlık süresi dolan Neslihan Olcay, görevi yardımcısı Ayşen Akalın’a bıraktı. Akalın’ı Eczacıbaşı Topluluğu Medya, Dijital Pazarlama ve Kurumsal İletişim Müdürü olarak tanıyoruz.
  • Kurumsal İletişimciler Derneği Genel Sekreterliğine Zeynep Bilinmez Yılmaz atandı. 15 yıllık sektör tecrübesi bulunan Yılmaz son olarak Pegasus Havayolları’nda görev yapıyordu.
  • Levent Karabeyoğlu Ogilvy İstanbul Müşteri Etkileşimi ve Ticaret Bölümü Başkanlığı görevine getirildi. 25 yıllık iş deneyimi olan Karabeyoğlu iki yıldır GroupM’in dijital operasyonlarının başındaydı.
  • Zorlu PSM Genel Müdürlük görevine Filiz Ova getirildi. Ova’yı İş Sanat’ta sanat yönetmenliği yaptığı dönemden hatırlıyoruz.

Marka yüzleri

  • Eti Browni Intense’in yeni marka yüzü oyuncu Tuba Büyüküstün oldu. Kampanyanın yaratıcı ajansı ise Propaganda.
  • Kızılay Maden Suları’nın yeni marka yüzü oyuncu Alper Kul oldu. Kampanyanın yaratıcı ajansı Rafineri.
  • Diş macunu markası Signal yeni kampanyası için oyuncu Hande Erçel ile anlaştı. Reklam filmi halen çekim aşamasında.

GİRİŞİMLER, YATIRIMLAR, SATIN ALMALAR

Türkiye ve dünyadan önemli gördüğüm yatırım ve satın alma haberlerini derleyeceğim bu bölümde amaç “adamlar ne paralar kazanıyor arkadaş” demek değil elbette. Bu haberlerin trend takibi için etkili bir araç olduğu fikrinden yola çıkıyorum.

  • Daha önce görüşmelerin yapıldığı duyurulmuştu, mesele nihayete erdi. Getir 850 milyon değerleme üzerinden 128 milyon dolar yatırım aldı. Yatırımcılar arasında Türkiye’den Fiba ve Esas Holding de var. Getir söz konusu yatırımı yurtdışında büyüme planları çerçevesinde kullanacak (Egirişim). Bu arada gün itibarıyla Getir Yemek de yayına girdi.
  • Önceki hafta Türkiye’ye giriş yapan girişimcilik ve inovasyon platformu Plug and Play ilk yatırımını Musixen’e yaptı. Canlı performans uygulaması Musixen için 3 milyon dolar değerleme belirlenmiş ama yatırımın miktarı açıklanmadı. (Kültür.ltd)
  • Kapsamlı e-ticaret analizleri sunan Mindsite İş Bankası tarafından desteklenen Maxis Yenilikçi Girişim Sermayesi Fonu liderliğinde 2,8 milyon TL yatırım aldı. (Webrazzi)
  • Çinli e-spor platformu VSPN 60 milyon dolar yatırım aldı. 2016’da kurulan girişim, e-spor temelli reklam anlaşmalarından organizasyonlara kadar geniş bir skalada faaliyet gösteriyor. (CapsLock)
  • Otonom araç teknolojisi üzerine çalışan Cruise 30 milyar dolar değerleme üzerinden 2 milyar dolar yatırım aldı. Yatırımcılar arasında yer alan Microsoft, Cruise ve bağlı bulunduğu GM ile ayrıca kendi bulut sisteminin kullanımını öngören bir işbirliği anlaşması yaptı. (Microsoft)
  • Otomotivin yeni yıldızlarından biri otonom teknolojiyse diğeri de elektrik. Amazon ve Ford tarafından desteklenen ABD merkezli elektrikli otomobil üreticisi Rivian 2,7 milyar dolarlık yeni yatırım topladı. Bu da, pikap modeliyle öne çıkan şirketin son iki yılda topladığı yatırımın 8 milyar dolara ulaştığı anlamına geliyor. Amazon’un Rivian’dan 100 bin araçlık bir filo siparişi bulunuyor. (NTV)
  • Volvo’nun sahibi durumundaki Çinli otomotiv üreticisi Geely de yine Çinli teknoloji devi Tencent ile elektrikli araç ve otonom sürüş teknolojileri ekseninde yeni bir işbirliğine gidildiğini duyurdu. (Ticaret.gov.tr)
  • Hikaye paylaşım uygulaması Wattpad 600 milyon dolar karşılığında Güney Kore merkezli Naver adlı şirket tarafından satın alınıyor. 2006’da Kanada’da kurulan Wattpad, bünyesinden pek çok ünlü kitap da çıkardı. (Deadline)

Küçük bir not: 2020’de sağlık eksenli girişimlere 80,6 milyar dolar yatırım yapıldı. Bir önceki yıl bu rakam 53,7 milyar dolardı. (VentureBeat)

Bölümü pek yeni olmayan bir Visual Capitalist çalışmasıyla bitirelim. Görselin daha büyük versiyonuna linkten ulaşabilirsiniz. 1970’ten günümüze oyun endüstrisinin kilometre taşları ve yaratılan ekonomi:

BAZI İŞ İLANLARI

Her hafta, taradığım farklı sitelerden önüme düşen iş ilanlarından bazılarını kısaca özetleyip kaynak linklerine yönlendiriyorum. Unvanları özellikle iş ilanlarındaki haliyle bıraktığımı, Türkçeye çevirmediğimi vurgulamak isterim. İş ilanlarının da trend takibi için değerli olduğunu düşünüyorum bu arada. Biraz da o gözle bakıyorum.

  • Ünlü & Co | Dijital Pazarlama Yöneticisi: Başta bankacılık ve finans alanında olmak üzere performans pazarlama, dijital medya satın alma, dijital iletişim süreçlerinde en az 8 yıl deneyim sahibi; analitik bakış açısı güçlü, takım çalışmasına yatkın… (LinkedIn)
  • Boyner Büyük Mağazacılık | Pazarlama İletişimi Direktörü: Pazarlama disiplininde ve marka yönetimi alanında kalabalık ekiplerle çalışmış; perakende, e-ticaret ya da hızlı tüketim sektörlerinde deneyimi olan; stratejiden de yaratıcılıktan da vazgeçmeyen… (LinkedIn)
  • Podbee Media | Head of Sales Marketing: Satış ve pazarlama alanında en az 5 yıl deneyimli, podcast dinleyicisi ve o dünyaya aşina, çok iyi derecede İngilizce bilgisi olan… (LinkedIn)
  • İçerik Bulutu | Kıdemli Satış Uzmanı: Benzer bir pozisyonda en az 3 yıl çalışmış, start-up kültürüne aşina, bulut tabanlı teknolojiler ve CRM uygulamaları hakkında fikir sahibi, uyumlu ve iyi insan olma çabası olan… (Kariyer.net)
  • Promoqube | Çeşitli Pozisyonlar: Ajansın Copywriter, Art Director, Community Manager, Supervisor ve Creative Strategist pozisyonlarında arayışı var. Detaylar linkte. (Bigumigu)
  • Tazefikir | Social Media Manager: En az 3 yıl deneyimli, sosyal medya stratejisi oluşturabilen ve trendleri takip ederek edindiği bilgileri kullanabilen, inisiyatif almayı bilen… (LinkedIn)
  • Senfonico | Art Director: En az 3 yıl deneyimli, dijital tasarım süreçlerine hakim, yaratıcı çalışmaların fikir süreçlerinde rol almış… (LinkedIn)

YENİ AJANS

Geçen hafta başlamıştık. Her sayıda bir tane yeni ajansa yer vermeyi planlıyorum. Yeniden kastım 2020 ve sonrasında kurulanlar bu arada. Geçmiş zamanlarda yeni ajanslara elim hep uğurlu gelmişti, bundan sonra da öyle olur umarım. Bu haftaki konuğumuz accompany.

Ajansın faaliyet alanı nedir tam olarak? Nelere yoğunlaşıyor?

Ajansımız üç temel alanda hizmet veriyor. Türkiye’de reklam ajansları genelde açık büfe hizmet verir, bizim sistemimiz ise tam pansiyon. Konaklamaya dahil üç öğün, üç ürün, üç hizmet var: Branding accompany, Marketing accompany, Advertising accompany. Branding accompany’de pazara yeni giren ya da bir pazarlama problemi ile başa çıkmak isteyen markalarımız için marka ve rekabet stratejisi çalışıyoruz. Marketing accompany’de stratejisi net olan ve pazar payını artırmak isteyen markalarımız için dijital ve konvansiyonel mecralar için performans pazarlaması yapıyoruz. Advertising accompany’de de çok mecralı, çok içerikli, yüksek erişimli markalarımız için entegre pazarlama kampanyaları tasarlıyoruz.

Kim tarafından kuruldu?

accompany 2020 Mart ayında Nuri Gülver tarafından kuruldu, 2020 Haziran ayından itibaren de yeni müşteri görüşmelerine başladı. Bugün hala bebek adımlarını atan bir yenidoğan döneminde.

Güncel müşterileriniz kimler?

Şubat ayı itibarıyla çalışmaya başlayacağımız müşterilerimiz, Ocak ayı müşterilerimizin tam iki katı. Bu nedenle yoğun bir büyüme dönemi içindeyiz. Ama yenidoğan dönemimizde aklımızın, fikrimizin değdiği ve değmeye devam ettiği müşterilerimiz şu şekilde:

  • Ev tekstil kategorisinde hızla büyüyen Bella Maison
  • İnşaat kategorisinde yaptığı veri teknolojileri yatırımları ile dikkat çeken Göktekin Yapı
  • Nurus ve Alkaş işbirliği ile hayata geçirilen ve geleceğin çalışma modelini şekillendirmeye başlayan HAN Spaces
  • İkinci el otomobil alım-satım pazarında devlerle güreşerek bir başarı hikayesi yaratmak isteyen Nakitaraba.com ve İkincielotomobilim.com
  • Sağlıklı atıştırmalık kategorisinde artizan lezzetlerle fark yaratmak isteyen Bain Marie Patisserie

Dünyanın alt üst olduğu bir dönemde yola çıkmış oldunuz. Nasıl bir süreç oldu sizin için?

Eski ajans modeli pandemiden önce çatırdıyordu, pandemiyle birlikte yerle bir oldu. Artık hiçbir marka brief verip bir hafta habersiz kalmaya tahammül edemiyor. Stratejisi olmayan, sağlam temeller üzerine oturmayan fikirlere itibar etmiyor. Her saniye işin içinde olmak, Alex Bogusky’nin dediği gibi elini hamurun içine sokup birlikte yoğurmak istiyor. Bizim modelimizde her kreatif kişi en fazla beş markayla çalışabiliyor. En basit anlamda, her müşterisi için haftanın en az bir gününü ayırmış oluyor. Bu sayede reklam ajanslarının en büyük problemi olan işin yoksa buna da bakar mısın dertleriyle uğraşmıyor. Bunun en büyük faydasını da müşterilerimiz görüyor.

Hedefleriniz neler, nasıl bir yol çizdiniz kendinize?

İsmimizden anlaşıldığı üzere biz eşlik etme felsefesi üzerine kurulmuş bir ajansız. Hedefimiz piramidin en üstündeki, yıllık medya harcaması beş milyon TL ve üzerinde olan dev markalara eşlik etmek değil. Zaten onlar için yüzün üzerinde çalışan sayısı ve hantal yapısıyla dev network ajansları hazır bekliyor. Biz hayalleri olan ancak ajans ücretleri nedeniyle bu ajansların kapısından içeri giremeyecek markalara eşlik etmeyi hedefliyoruz. Yıllık medya yatırımı bir milyon TL ve beş milyon TL arasında olan markalarımızla başarı hikayeleri yazmayı hedefliyoruz. Bizim hedefimiz yaratıcılığı demokratikleştirmek; büyük değil büyümekte olan markalar için de iyi reklamı, iyi stratejiyi ulaşılabilir hale getirmek. Biz Ocak 2020 itibarıyla yeni müşteri görüşme-anlaşma oranı %96 olan bir ajansız. Çünkü müşterilerimizin bize göre şekil aldığı değil, bizim müşterimizin ihtiyaçlarıyla şekil aldığımız bir yapıdayız.

Ajanstan şu an haberdar olan bir marka yöneticisi sizi neden “çalışılabilirmiş aslında” klasörüne atsın?

Ekibimizde marka stratejisi konusunda TOGG, İş Bankası, Ülker, Ağaoğlu, FLO gibi kurumların marka konumlandırma çalışmalarında yer almış, uzun yıllar Garanti Bankası, Pınar, Papia-Familia, Kanyon, Doğuş Grubu gibi markaların iletişim kampanyalarını tasarlamış, Türkiye’de ve dünyada birçok yaratıcılık ödülüne sahip yetenekler var. Doğrusunu söylemek gerekirse mevcut konforunu bozmak istemeyen, bilgisiz, ilgisiz aylak marka yöneticileri için biz iyi bir alternatif değiliz. Bizi akıllarından bile geçirmesinler. Ama bir derdi olan, pazarlama bilen, hayalleri boyunu aşan, bizimle göğüs göğüse çarpışacak kahraman marka yöneticileri şu an bunları okuyorsa lütfen bize yazsın. Mevcut problemlerini, gelecek hayallerini anlatsın. Para pul önemli değil, çalışıp çalışmamak sonraki mesele. Tanışmış oluruz. Bizim ismimiz accompany, ajansları olamasak bile yoldaş oluruz.

BAZI BAŞKA YAYINLAR

Bu bültene abone olduğunuza göre benzer konulardaki başka yayınlar da ilginizi çekebilir. Arada kendi takip ettiğim bülten ve sitelerden de bahsetmek istiyorum, belki sizin için de uygundur.

  • Sosyal medya ajansı Kozmonot tarafından hazırlanan Re:Cycle adlı bülten her pazar abonelere postalanıyor. Haylayt ile benzer konulara değiniyor diyebiliriz. Pazarlama, internet, teknoloji gibi alanlardan haber ve araştırmalarla birlikte dinleme, izleme, okuma önerilerine de yer veriliyor.

Bitiyor. Haftanın Eskişehirli tasarımcısı Alper Durmaz. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Animasyon Bölümü mezunu olan Alper Londra’da yaşıyor ve freelance CG Artist / Motion Designer olarak çalışıyor. LinkedIn hesabına ve Instagram hesabına göz atmak istersiniz belki.

Durumlar böyle. Beğendiyseniz bülteni paylaşmaktan çekinmeyin. Bizi LinkedIn ve Instagram hesaplarımızda da bulabilirsiniz. Esen kalın.

Bülteni her hafta e-posta kutunuzda bulmak isterseniz şu formdan kayıt olabilirsiniz. Formu doldururken çerez ve gizlilik politikasını da kabul etmiş olursunuz. Her türlü şikayet ve öneri için de akin@haylayt.net adresini kullanabilirsiniz.